Tuki & apu

Katso täältä ohjeita ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikäli et löytänyt alla olevista kysymyksistä vastausta mielessäsi oleviin asioihin, niin ole meihin yhteydessä – autamme mielellämme!

Ennen valokuidun tilausta

Kyllä. Olkaa yhteydessä Saimaan Kuituun, niin katsomme, miten kiinteistönne sijaitsee suhteessa rakennettuun verkkoon. 

Jos olette ajatellut hankkia langattoman tai adsl-yhteyden tilalle nopean ja varman valokuituliittymän, niin on järkevää tehdä lyhyt määräaikainen sopimus edellisen operaattorin kanssa, kunnes Saimaan Kuidun valokuituliittymä on käytettävissä. Saimaan Kuidun kanssa tekemänne liittymäsopimus laskutetaan vasta noin kuukautta ennen rakentamista.

Rakentamisen projektipäällikkö käy sopimassa kanssanne parhaan reitin kiinteistölle ennen valokaapelin toimitusta tontille.  Katselmoinnista tehdään yhteinen pöytäkirja. Haja-asutusalueilla Saimaan Kuidun urakoitsija tuo valokaapelin tontin alueella lähelle rakennuksen seinää, jos tontin maa-aines, kasvillisuus, kunnallistekniset ja muut rakenteet tai kaapelit eivät estä auraamista. Lopun matkan seinän viereen asiakas kaivaa itse tai Saimaan Kuitu järjestää maksullista kaivuapua.

Jos haja-asutusalueella valokaapelin auraamista tontin alueelle ei voida tehdä, niin kiinteistön omistaja voi itse kaivaa valokaapelin talon seinän viereen tai rakentamisen projektipäällikkö järjestää maksullista kaivuapua. Jos kaivatte itse, niin valokaapelin suojaamiseen tontin alueella on saatavissa 50 mm suojaputkea. Suojaputki on 50 metrin kiepillä ja jokainen asiakas hakee itse putken Saimaan Kuidun varastoalueelta, joka perustetaan rakentamisen ajaksi kuntaanne. Voitte katkaista kiepistä tarvitsemanne pituuden ja katkaiseminen onnistuu puukolla. Tulevaisuuden varaus liittymän valokaapeli tuodaan myös asiakkaan kanssa yhteisesti sopien asiakkaan haluamaan paikkaan tontin rajalle tai haja-asutusalueella kiinteistön läheisyyteen.

Vikatilanteet

Liitteessä on Saimaan Kuitu Oy:n valokuituverkon vikailmoitusprosessi
– Asiakkaan vastuulla olevat asiat vian etsimisessä –

Kaivaminen & Kaapelinnäyttö

Jos kaivat, niin ota yhteys kaivuulupa.fi, puhelin 0800 133 544 (arkisin kello 07.00-17.00). Kaapelien sijaintinäytöt pitää tilata vähintään neljä työpäivää ennen tarvetta ja kaivamista.

Saimaan Kuidun kaapelinäyttöpalvelu on maksutonta, kun kaapelin sijainnin näyttäminen paikan päällä tapahtuu arkipäivisin maanantaisin – perjantaisin klo 08-16 välillä ja se kohdistuu Saimaan Kuidun valokaapeliverkkoihin. Valokaapelin näyttäminen ja merkitseminen maastoon on luonteeltaan avustavaa, eikä siirrä vastuuta kaivajalta. Katso lisätietoja etusivun Tuki-osiosta.

Valokuituliittymä voidaan jakaa myös muihin talouden kiinteistöihin. Kiinteistöjen välimatkasta riippuen voidaan käyttää joko langatonta tekniikkaa, lähiverkkokaapelointia (max. 90 m) tai valokuitua rakennusten välillä.

Internetpalvelujen käyttöönotto tapahtuu keskimäärin 2-3 kk valokaapelin maarakennustyön jälkeen. Viive käyttöönotossa johtuu valokaapelijatkojen asennustyöstä maarakennustyön jälkeen. Saimaan Kuitu Oy:n edustaja ottaa noin kaksi viikkoa ennen internetpalvelun käyttöönottoa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii asennusajan. 

Tulevaisuuden varaus liittymiin asennetaan kuitupäätelaite vasta silloin, kun liittymä otetaan käyttöön.

Kuitupäätelaitteen mukana on wifi. Valokuituliittymän internetpalvelun käyttöönoton yhteydessä saatte BLC:n asentajalta wifin salasanan.  

Mikäli käytössä on nykyisen operaattorisi (Sonera, Elisa, jne.) tarjoama sähköpostiosoite, joka on toimitettu sinulle internetliittymän kylkiäisenä, lakkaa tämä toimimasta samalla hetkellä, kun internetliittymä irtisanotaan (tarkista asia vielä palvelutarjoajaltasi, sillä käytännöt voivat vaihdella). Mikäli käytössäsi on operaattorista riippumaton sähköpostipalvelu kuten esimerkiksi gmail.com, live.com tai luukku.com, ei palveluntarjoajan vaihdos vaikuta sen toimintaan millään tapaa.

Valokuituliittymään ei kuulu sähköpostilaatikkoja. Ne on otettava kolmannelta osapuolelta.
Alla lähtevän postin asetukset Saimaan kuidun asiakkaille, jos omat sähköpostiasetukset eivät toimi.

Lähtevä posti:
– Palvelin: smtp.suursaimaa.com
– Protokolla: SMTP (portti 587)
– SSL-suojaus: ei
– Palvelin edellyttää kirjautumista: ei

Meillä on viestiasemilla kuuden tunnin varmennettu varakäyntiaika ja sen jälkeen aggregaatilla pystyy syöttämään virtaa niin kauan kuin polttoainejakelu toimii. Jos teillä on kotona kuitupäätelaitteelle UPS tai aggregaatti käytössänne, niin esimerkiksi mahdollisista kahden tunnin kiertävistä sähkökatkoista ei tarvitse olla huolissaan. Liittymänne toimii.

Laskutus

Valokuituliittymämaksun yhdessä tai kahdessa erässä maksavat asiakkaat saavat Saimaan Kuitu Oy:ltä laskun, jonka eräpäivä on vähintään 1 kk ennen valokaapelin toimitusta liittymäsopimuksen mukaisesti tontin rajalle tai rakennuksen viereen. Kahdessa erässä liittymälaskun maksavien asiakkaiden toisen erän eräpäivä on 2 kuukautta ensimmäisestä eräpäivästä.

Liittymämaksun rahoituksella maksavat asiakkaat saavat liittymän ensimmäisen kuukausirahoituserälaskun internetpalvelujen käyttöönoton jälkeen Saimaan Kuidun teleoperaattorilta BLC Telecom Oy:ltä (BLC). Internetpalvelun ja rahoituserän kuukausimaksut laskutetaan 2 kk välein. Jos olette valinneet liittymämaksutavaksi kertaerät, BLC laskuttaa vain internetpalvelumaksun 2 kk välein. Kuukausimaksut alkavat aina liittymän internetpalvelun käyttöönottoa seuraavan kuukauden alusta. Ensimmäinen paperilasku on ilmainen. Suosittelemme elasku-sopimusta pankkinne kanssa, koska seuraavat paperilaskut ovat maksullisia. 
BLC laskuttaa ensimmäisellä laskulla myös kertaluonteisen 100 euron avausmaksun.

Liittymämaksun rahoituksella maksavat, Tulevaisuuden Varaus -sopimuksen tehneet asiakkaat saavat rahoituserien laskun BLC Telecom Oy:ltä vuosittain erääntyen joulukuun 1. päivä.

Vaihtoehdot

Mikään langaton teknologia ei pärjää valokuidulle. Valokuitu on tasalaatuinen, sen viive on lyhin mahdollinen eikä sääolosuhteet tai vaikka naapurien netin käyttö vaikuta siihen, sillä yhteyttä ei ole jaettu käyttäjien kesken – kuten mobiiliyhteyksissä on – vaan saat koko kaistan itsellesi.

5G:tä on mainostettu niin paljon, ja oletetaan että se ratkaisee kaikki mobiiliverkon haasteet. Näin ei kuitenkaan ole. 

5G:n suurimmat ongelmat:

  • Suuri ero markkinoidun maksiminopeuden ja käytännön nopeuden välillä.
  • 5G-yhteys ei pääse kunnolla seinien läpi (yhteys pitää yleensä tuoda ulkoilmasta sisätiloihin johdolla).
  • Kantavuusongelma (käytännössä tukiaseman pitää näkyä kotiin, sillä signaalin kantama on erittäin lyhyt ja sitten vielä kaista jaetaan kaikkien käyttäjien kesken).
  • Jos 5G käyttäjämäärät kasvavat, mobiilidataa ei riitä kaikille käyttäjille.

Tarvitsemme myös mobiiliyhteyksiä, mutta kodin ja yrityksien valokuituyhteyksien korvaajaksi se ei kykene, kuin hyvin rajatuille alueille tukiasemien läheisyydessä. Silloinkin se jaetaan muiden käyttäjien kesken ja yhteyksien nopeusvaihteluilta esiintyy aivan samoin kuin mobiiliverkossa muutenkin.

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Mikäli et ylläolevista löytänyt vastausta, ole meihin yhteydessä, niin autamme mielellämme!